Εγκυκλοπαίδεια Μείζονος Ελληνισμού, Κωνσταντινούπολη ΙΔΡΥΜΑ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ
z
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Αναζήτηση με το γράμμα ΑΑναζήτηση με το γράμμα ΒΑναζήτηση με το γράμμα ΓΑναζήτηση με το γράμμα ΔΑναζήτηση με το γράμμα ΕΑναζήτηση με το γράμμα ΖΑναζήτηση με το γράμμα ΗΑναζήτηση με το γράμμα ΘΑναζήτηση με το γράμμα ΙΑναζήτηση με το γράμμα ΚΑναζήτηση με το γράμμα ΛΑναζήτηση με το γράμμα ΜΑναζήτηση με το γράμμα ΝΑναζήτηση με το γράμμα ΞΑναζήτηση με το γράμμα ΟΑναζήτηση με το γράμμα ΠΑναζήτηση με το γράμμα ΡΑναζήτηση με το γράμμα ΣΑναζήτηση με το γράμμα ΤΑναζήτηση με το γράμμα ΥΑναζήτηση με το γράμμα ΦΑναζήτηση με το γράμμα ΧΑναζήτηση με το γράμμα ΨΑναζήτηση με το γράμμα Ω
 

ΑΛΦΑΒΗΤΙΚΟΣ ΚΑΤΑΛΟΓΟΣ

 
 

Σελίδα:

1

|

2

|

Επομ.

 
 
 
 

Αναζήτηση με το γράμμα S

 
 
 

Αγία Θεοδοσία (Γκιουλ Τζαμί)

Αγία Θεοδοσία (Γκιουλ Τζαμί) (13/4/2007 v.1) St. Theodosia (Gül Camii) (28/6/2007 v.1)

Ο μεσοβυζαντινός ναός που είναι γνωστός στη βιβλιογραφία ως Αγία Θεοδοσία-Gül Camii (Γκιουλ Τζαμί) είναι χτισμένος δίπλα στην ακτή του Κεράτιου κόλπου, σε απόσταση 500 μέτρων περίπου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και κοντά στην καστρόπορτα Aya Kapou. Πρόκειται για ένα επιβλητικό μνημείο μεγάλων διαστάσεων που ανήκει στον τύπο του σταυροειδούς εγγεγραμμένου με τρούλο και υπερώα ναού. Τα δύο σημαντικότερα προβλήματα που απασχολούν την έρευνα σχετικά με το συγκεκριμένο μνημείο είναι η ασφαλής...

περισσότερα...

 

Άγιος Πολύευκτος

Άγιος Πολύευκτος (13/4/2007 v.1) St. Polyeuktos (28/6/2007 v.1)

Ο ναός του Αγίου Πολυεύκτου χτίστηκε από την αριστοκράτισσα και πολιτική αντίπαλο του Ιουστινιανού Α΄, Ανικία Ιουλιανή. Εγκαινιάστηκε το 527· επρόκειτο για ένα μεγάλων διαστάσεων οικοδόμημα, ενδεχομένως τρουλαίο, με λαμπρότατο εσωτερικό διάκοσμο, που εξέφραζε τις πολιτικές φιλοδοξίες της Ανικίας. Είναι βέβαιο ότι ο Ιουστινιανός επιδίωκε, με την ανέγερση της Αγίας Σοφίας, να επισκιάσει αυτό το μεγαλοπρεπές οικοδόμημα και την κτήτορά του. Ο ναός του Αγίου Πολυεύκτου καταστράφηκε γύρω στο 12ο...

περισσότερα...

 

Αθλητισμός και αθλητικοί σύλλογοι των Ρωμιών στην Κωνσταντινούπολη

Αθλητισμός και αθλητικοί σύλλογοι των Ρωμιών στην Κωνσταντινούπολη (2/5/2007 v.1) Sports and sports clubs of the Greek Orthodox in Constantinople (2/5/2007 v.1)

Οι πρώτες κινήσεις των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης για την πραγματοποίηση αθλητικών δραστηριοτήτων ξεκινούν ήδη από το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα. Σταδιακά ιδρύονται αρεκτοί σύλλογοι, οι αθλητές των οποίων γνωρίζουν συχνά διακρίσεις. Ενδεικτικά μπορεί κανείς να μνημονεύσει την επιτυχημένη παρουσία των αθλητών από συλλόγους της Κωνσταντινούπολης στους Πανιώνιους Αγώνες της Σμύρνης, στους Παναιγύπτιους Αγώνες της Αλεξάνδρειας και στους Πανελλήνιους Αγώνες των Αθηνών.

περισσότερα...

 

Αργυροχοΐα και χρυσοχοΐα των ορθοδόξων της Κωνσταντινούπολης

Αργυροχοΐα και χρυσοχοΐα των ορθοδόξων της Κωνσταντινούπολης (13/4/2007 v.1) Silversmithery and goldsmithery of the Orthodox Christians in Constantinople - προς ανάθεση

Τα έργα της αργυροχρυσοχοΐας των ορθοδόξων της Κωνσταντινούπολης συνιστούν πολύτιμη μαρτυρία για την ποικιλομορφία των καλλιτεχνικών και πολιτιστικών τάσεων στην οθωμανική πρωτεύουσα την Ύστερη Οθωμανική περίοδο. Οι αργυροχόοι επαναχρησιμοποίησαν το λεξιλόγιο των προκατόχων τους Βυζαντινών σε θέματα διακοσμητικά και εμπνεύστηκαν από αντίστοιχα ευρωπαϊκά έργα της ροκοκό τεχνοτροπίας και του νεοκλασικού ρυθμού του ύστερου 18ου αιώνα. Μια ακόμα πηγή έμπνευσης στάθηκαν οι καλλιτεχνικές αναζητήσεις...

περισσότερα...

 

Γλυπτική στην Κωνσταντινούπολη

Γλυπτική στην Κωνσταντινούπολη (29/6/2007 v.1) Sculpture in Constantinople (13/4/2007 v.1)

Η Κωνσταντινούπολη φιλοξενούσε εξαιρετικές αυτοκρατορικές και ιδιωτικές συλλογές αρχαίας και κοσμικής γλυπτικής. Γλυπτική με θρησκευτικά και διακοσμητικά θέματα κοσμούσε τις εκκλησίες, τις λειτουργικές τους κατασκευές, τα ταφικά μνημεία και τις εικόνες. Μετά την Εικονομαχία, με αυξημένο το ενδιαφέρον για θρησκευτική εικονογραφία με εξαϋλωμένες μορφές, τα ανάγλυφα φαίνεται ότι υποσκέλισαν τη μνημειακή τρισδιάστατη γλυπτική, που είχε συνδεθεί με παγανιστική μη χριστιανική εικονογραφία. Ωστόσο, η...

περισσότερα...

 

Κοινωνία της μεσοβυζαντινής Κωνσταντινούπολης

Κοινωνία της μεσοβυζαντινής Κωνσταντινούπολης (6/2/2008 v.1) Society in the Middle Byzantine Constantinople (6/6/2007 v.1) La société constantinopolitaine à l’époque médio-byzantine (12/4/2007 v.1)

Μετά τον τελευταίο λοιμό του 747, η Κωνσταντινούπολη σταδιακά κατοικείται εκ νέου, για να ξαναγίνει μια δραστήρια μεγαλούπολη το 10ο με 12ο αιώνα. Συνιστά το επίκεντρο της ανώτερης διοίκησης μιας ολοένα και περισσότερο συγκεντρωτικής αυτοκρατορίας. Πλήθος τεχνιτών και εμπόρων κατοικούν εκεί και καλύπτουν τις ανάγκες του αυτοκράτορα, της οικογένειάς του και της αυλής, καθώς και του τεράστιου πληθυσμού της πρωτεύουσας. Η πρωτεύουσα γίνεται πόλος έλξης για πλήθος ξένων, εμπόρων, προσκυνητών,...

περισσότερα...

 

Κοινωνία της πρωτοβυζαντινής Κωνσταντινούπολης

Κοινωνία της πρωτοβυζαντινής Κωνσταντινούπολης (23/4/2008 v.1) Society in the Early Byzantine Constantinople (6/6/2007 v.1) La société constantinopolitaine à l'époque protobyzantine (12/4/2007 v.1)

Η ίδρυση της Κωνσταντινούπολης δεν κατέστησε την πόλη αυτόματα πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας. Οι αυτοκράτορες αναγκάστηκαν να προσελκύσουν τον πληθυσμό με τη διανομή σίτου. Ο Κώνστας έδωσε αποφασιστική ώθηση, εγκαθιστώντας στην πόλη έπαρχο και σύγκλητο με πλήρη δικαιώματα, η οποία προσέλκυσε μέρος της αριστοκρατίας των πόλεων της Ανατολής. Η μόνιμη παρουσία του αυτοκράτορα στην πόλη επέτρεψε τη δημιουργία ισχυρής διοικητικής οργάνωσης που στηριζόταν σε μεγάλο αριθμό αξιωματούχων. Η ίδρυση του...

περισσότερα...

 

Κοινωνία της υστεροβυζαντινής Κωνσταντινούπολης

Κοινωνία της υστεροβυζαντινής Κωνσταντινούπολης (12/4/2007 v.1) Society in the Late Byzantine Constantinople (6/6/2007 v.1)

Η υστεροβυζαντινή Κωνσταντινούπολη συνδυάζει τα χαρακτηριστικά ενός αυτοκρατορικού διοικητικού κέντρου με εκείνα μίας τυπικής πόλης του Ύστερου Μεσαίωνα, όπου κυριαρχεί η αστική οικονομία. Από το 1261 έως τα μέσα του 14ου αιώνα τον τόνο δίνει η αυτοκρατορική αυλή και η αριστοκρατία, ενώ κατά τον τελευταίο αιώνα του Βυζαντίου το κοινωνικό προφίλ της πόλης αλλάζει, καθώς ενισχύεται το ειδικό βάρος των ευπορότερων αστικών στρωμάτων. Καθοριστικά επιδρούν στη διαμόρφωση της φυσιογνωμίας της πόλης οι...

περισσότερα...

 

Κοινωνική και κοινοτική οργάνωση των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης 15ος αι.-1839

Κοινωνική και κοινοτική οργάνωση των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης 15ος αι.-1839 - προς ανάθεση Social structure and communal organization of the Greek-Orthodox in Constantinople, 15th century - 1839 - προς ανάθεση

 

Λόγιοι, κληρικοί, αξιωματούχοι του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως

Λόγιοι, κληρικοί, αξιωματούχοι του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως - προς ανάθεση Scholars, priests and officials of the Patriarchate of Constantinople - προς ανάθεση